تبلیغات
پایگاه دانشجویان دانشگاه های مشهد - 6 سیگما (4)
 
پایگاه دانشجویان دانشگاه های مشهد
زکاة العلم نشره.
درباره وبلاگ


پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
حکایت کسی که علم آموزد و از آن سخن نکند، چون کسی است که گنجی نهد و از آن خرج نکند.

مدیر وبلاگ : حنان کماری علائی
یکشنبه 4 خرداد 1393 :: نویسنده : علی ولی زاده
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت وفات امام موسی کاظم به تمام شیعیان...
در این یادداشت در مورد روند اجرایی 6 سیگما صحبت می کنم...امیدوارم مقبول واقع بشه.
با تشکر از وقتی که گذاشتید.


روند اجرایی 6 سیگما:

سازمانى كه عقاید مشترى را اندازه گیرى مى كند و این اندازه گیرى ها را در فرایندها لحاظ مى نماید، مى تواند محصولات و خدمات موفقترى را دركسب رضایت مشترى ایجاد نماید. همچنین در صورت اندازه گیرى كیفیت و كارآیى فرایند قادرخواهد بود محصولاتى با كیفیت بالاتر و هزینه هاى كمترى ایجادكند. اندازه گیرى رضایت كاركنان و اعمال اقدامات لازم، نرخ مشاركت كاركنان را افزایش مى دهد. به این ترتیب سازمان مى تواند بین فرایندهاى كارى،رضایت مشترى و سوددهى ارتباط مناسب ایجاد نماید. از این رو بكارگیرى شش سیگما منجر به ایجاد تحولى چشمگیر در آنچه سازمان اندازه گیرى مى نماید، مى گردد.

http://nsnj2.persiangig.com/image/CORP_6_Sigma_Circle_lg.gif

شش سیگما بر اساس اهدافى كه دنبال مى كند سازمان را به سمت اندازه گیرى پارامترهایى سوق مى دهد كه بر افزایش كیفیت، كاهش هزینه، افزایش رضایتمندى مشترى تمركز دارند. شش سیگما سازمان ها را وادار مى سازد كه تعیین نمایند چه چیزى در مورد مشتریان شان ارزش مى باشد و براى هر ارزش مشخصه اندازه گیرى لحاظ كنند. سپس سازمان باید مشخص كند كه چه چیزى براى بدست آوردن رضایت مشترى حیاتى مى باشد. این عوامل “مشخصه هاى بحرانى براى كیفیت (critical to quality) (ctq)" هستند. مرحله بعد، تعیین چگونگى اندازه گیرى و گزارش دهى مشخصه هاى بحرانى براى كیفیت مى باشد. در نهایت لازم است سازمان بین اندازه گیرى هاى ctq و متغیرهاى كلیدى فرایند ارتباط و وابستگى ایجاد نماید و آنها را تحت كنترل در آورد. در اینصورت مشخص مى شود كه فرآیند چگونه باید بهبود یابد. در این راستا سازمان باید مشخصه هاى قابل اندازه گیرى فرآیند را داشته باشد اندازه هاى خروجى كه مشخص مى كنند فرآیند تا چه حد در جهت تولید محصول یا خدمات، مناسب عمل مى كند. زمانى كه سازمان بتواند حد مناسب بودن فرآیندهاى اجرایى و سطح رضایتمندى مشتریان را كمى نماید، مى توانند آنها را به هم ارتباط داده و مشخص كند كه كدامیك از فرایندهاى تاثیر مهمى بر میزان رضایت مشترى دارند و كدامیك بى تاثیرند. به عبارت ساده سازمان مى داند كه براى رسیدن به عملكرد مناسب تر لازمست كدام دكمه را فشار دهد. زمانیكه این امر اتفاق افتاد مى توان اقدامات متمركز و معنى دارى براى بهبود فرآیندها ایجاد كند و بیش از آن كه بر اساس احساس،مدیریت نماید بر اساس واقعیت، مدیریت كند.
هشت قدم یا مرحله اساسى در به كارگیرى استراتژى بهبود اساسى فرآیندها و حل مشكل براى رسیدن به عملكرد شش سیگما در یك فرآیند، بخش یا شركت وجود دارد. این 8 مرحله شامل: شناخت، تعریف، اندازه گیرى، تجزیه و تحلیل، بهبود و نوآورى، كنترل، استانداردسازى و یكپارچه سازى مى باشد. هر فاز به منظور اطمینان از موارد زیر تعریف شده اند:
1. اینكه سازمان استراتژی حل مشكل را به صورت متدیك و اصولى اجرا مى كند.
2.  پروژه هاى شش سیگما به صورت صحیح تعریف و اجرا شوند.
3. نتایج این پروژه ها براى پیشرفت كار مورد استفاده قرار گیرد.



(برای کیفیت کم عکس آخری عذرخواهی می کنم با کیفیت ترش رو پیدا نکردم)




نوع مطلب : مهندسی صنایع، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 14 مرداد 1396 09:52 ق.ظ
Having read this I thought it was rather enlightening.
I appreciate you finding the time and effort to put this article together.
I once again find myself spending a significant amount
of time both reading and leaving comments.
But so what, it was still worthwhile!
سه شنبه 25 شهریور 1393 08:36 ق.ظ
ترجمه «مشخصه های بحرانی برای کیفیت» از عبارت critical to quality به نظر اشتباه میاد. احتمالا ترجمه درستش میشه «مشخصه های حیاتی در کیفیت»
علی ولی زاده
ممنون از توجهی که کردین...
من خودم این عبارت رو ترجمه نکردم و از عبارت ترجمه شده اش استفاده کردم...احتمال زیاد ترجمه ی شما درست هست ولی فکر کنم ترجمه رایج همین عبارتی بود که من به کار بردم.
ممنون از توجهی که به این مقوله داشتین
شنبه 10 خرداد 1393 12:37 ب.ظ
حالا نگا...
علی ولی زاده
چی رو؟
سه شنبه 6 خرداد 1393 01:27 ق.ظ
6 سیکما ؟!!!
عجب ...
وقتی متن نوشته هات رو می خونم ؛ رو کلمه کلمش فکر میکنم ، مکث می کنم ، تامل می کنم ...
.
.
.
.
ولی هیچی نمی فهمم ...
علی ولی زادهچى بگم...تا جایى تونستم ساده نوشتمش...چه كنم؟
دوشنبه 5 خرداد 1393 10:07 ق.ظ
خیلی ممنون علی آقا ؛ بسی مقبول افتاد ...
تصویر دوم پستتون پریده بود ، با اجازتون تغییرش دادم ، امیدوارم که با متن مرتبط باشه :)
علی ولی زادهخواهش مى كنم؛خوشحالم...
دست شما درد نكنه...بله.لطف كردین
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :