تبلیغات
پایگاه دانشجویان دانشگاه های مشهد - شش سیگما (2)
 
پایگاه دانشجویان دانشگاه های مشهد
زکاة العلم نشره.
درباره وبلاگ


پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
حکایت کسی که علم آموزد و از آن سخن نکند، چون کسی است که گنجی نهد و از آن خرج نکند.

مدیر وبلاگ : حنان کماری علائی
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 :: نویسنده : علی ولی زاده
با سلام خدمت دوستان گرامی...
در یادداشت دومم در مورد  مفهوم و سرآغاز(تاریخچه) 6 سیگما توضیح مختصری خواهم داد. امیدوارم مفید واقع بشه...


مفهوم شش سیگما:

آنچه در مفهوم شش سیگما مستتر است را می توان در اصول ذیل خلاصه نمود:

1.هوشمندانه كاركردن نه فقط سخت كاركردن.

2.بهبود كیفیت و كاهش هزینه ها.

3.ابزارى برای كاهش نوسانات (تغییرات).

4.روشى بر اساس فرایند حل مساله.

5.چشم اندازى براى محصولات و خدمات عالى.

6.ارج نهادن به مشتریان. 

7.مقیاسى براى مقایسه سازمانهای جهان شمول. 

8.هدفی برای تقویت بنیه رقابتی سازمان.


شش سیگما تلفیقی از مدیریت كیفیت و مهندسى سیستم ها می باشد كه اصول فوق را پوشش می دهد.
آن زمان كه سازمان با استفاده از ابزارهاى مختلف كیفیتى مانند، كایزن، كنترل كیفیت، اقدامات اصلاحى و پیشگیرانه مشكلاتى را در سطوح پایین (از نظر امكان شناسایى و قابلیت برطرف نمودن و غیره) شناسایى و رفع نمود، برای حل مشكلات ریشه ای و مزمن از متدولوژی شش سیگما، استفاده می گردد. هرچه كه سطح سیگما بالاتر می رود لازم است یك افزایش نمایى در كاهش نقص ها ایجاد شود، به طوریكه با رفع مشكلات محدود و ریشه ای كه با ابزارهای ساده كیفى قابل شناسایی و حل نمی باشند، سطح سیگما افزایش می یابد.
رسیدن به سطح شش سیگما یك چشم انداز است و هنوز شركتهای مطرح در استفاده از این روش، قادر به دستیابی به سطح شش سیگما نبوده اند. در هر حال افزایش سطح سیگما منجر به ایجاد بهبودهاى چشمگیر در افزایش كیفیت و كاهش هزینه های سازمان شده و بهبود مستمر را به نحوی مطمئن پایه ریزی كرده است. سیگما به عنوان معیارى جهت محك زدن میزان پراكندگی جامعه شناخته شده است و فلسفه شش سیگما بر اساس كاهش نوسانات و تغییرات پایه گذاری شده است. شش سیگما بیان كننده محدوده اى از مقادیر متغیر هاى تصادفى با توزیع نرمال مى باشد كه انتظار می رود 99/73% از كلیه مقادیر در محدوده سه سیگما از دو طرف مقدار میانگین جامعه آماری قرار گیرد. ایرادات كیفی از طریق یك علت ریشه اى به نام نوسان بروز می كنند. براى بهبود كیفیت لازم است نوسانات اندازه گیرى شوند، كاهش یابند و پیشگیرى شوند. كلیه مراحل اجرای پروژه هاى شش سیگما به دنبال این هدف تبیین یافته اند .
به طور ساده مى توان گفت، شش سیگما متدى است كه بر اساس داده (data) هدایت می شود و هدف آن دستیابى به كیفیت برتر است. چیزى كه شش سیگما را از سایر اصول كیفیت متمایز می كند پیش گیرى قبل از وقوع اشتباهات مى باشد. به طور ویژه مى توان گفت شش سیگما یك تلاش نظم یافته است كه فرآیندهای تكرار شونده سازمان را در بخشهای طراحی محصولات، عملكرد تامین كنندگان، سرویسهای خدماتی و ... از نزدیك مورد سنجش قرار می دهد.
شش سیگما یك متد آماری است كه نیازهای مشتری را به صورت وظایف جداگانه تعریف كرده و ضمنا یك سرى ویژگى هاى بهینه در صورتى كه بین آنها عملكردهاى فى مابین وجود داشته باشد، برایشان در نظر مى گیرد. همانطور كه از شواهد پیداست، گامهایى كه براى نیل به این هدف برداشته می شود تاثیر بسیار عمیق به روى كیفیت محصولات، عملكرد سرویسهای مشتریان و پیشرفتهاى حرفه اى پرسنل خواهد گذاشت.شش سیگما به دلیل تاكید عمیق بر روی تحلیلهای آمارى، مقیاسهاى ارزیابى طراحى، تولید محصول و فعالیتهاى متمركز در حیطه مشترى گرایى قادر است احتمال بروز خطا در محصولات و سرویسها را به میزان بی سابقه اى
كاهش دهد. شش سیگما حاصل پیوند سیستمهاى اجتماعى و فنى است.
سرآغاز شش سیگما:

تولد شش سیگما در سال 1979 در موتورلا صورت گرفت. در این زمان بود كه ارتباط و وابستگى بین كیفیت بالاتر و هزینه هاى  توسعه پایین تر در تولید محصولات، شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت. در زمانیكه اكثر شركتهاى آمریكایی بر این باور بودند كه كیفیت هزینه ایجاد می كند، موتورلا این واقعیت را به درستی درك كرد كه بهبود كیفیت ، هزینه ها را كاهش خواهد داد و و تثبیت این پارادایم ذهنی، اساس به كارگیرى متدولوژى شش سیگما را قوت بخشید.
موتورلا 5 الی 10 درصد از درآمد سالیانه خود را و در برخى شرایط 20 درصد از درآمد فروش را صرف برطرف نمودن كیفیت پایین نمود. این دگرگونی موجب برگرداندن 800 تا 900 میلیون دلار در هر سال، به دلیل وجود فرایندهایى با كیفیت بالاتر گردید. بعد از 4 سال، شش سیگما 2/2 بیلیون دلار برای شركت موتورلا ذخیره نمود. پایه گذاران شش سیگما در موتورلا كارى را انجام دادند كه در اكثر شركت ها غیر ممكن بود. در سال 1993 موتورلا شش سیگما را در بسیارى از فرایندهاى تولیدى خود به كار گرفت و در اندك زمانى، شش سیگما در كلیه صنایع دیگر بسط یافت آنچه كه بیش از هر چیز موجب استقبال مدیران شده است، ایجاد یك انتقال الگوى ذهنى در مورد افزایش كیفیت محصولات/ خدمات سازمان مى باشد. برخلاف نظریات قبلى كه كاهش سرعت تولید و افزایش هزینه را عامل بهبود كیفیت می دانستند،در نظریه جدید بهبود كیفیت موجب افزایش سرعت تولید و كاهش هزینه هاى تولید مى گردد. بنابراین بر این اساس مى توان گفت كه كیفیت علت است نه اثر.




نوع مطلب : مهندسی صنایع، مقالات علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 20 اردیبهشت 1393 09:44 ب.ظ
سلام علی ؛
خیـلی خوب و مفید بود ؛ ممنون ...
واقعا این مثال هایی که میزنی یه چیزایی رو برام روشن میکنه ، وگرنه مطالب رشته تون به نظرم از لحاظ محتوایی و روش انجام ، تفکیک ناپذیره ؛ خدا صبرتون بده با این درس ها !
یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 03:45 ب.ظ
من برات متاسفم . سیگما یعنی چی؟
مرتضی در جریانه؟
علی ولی زادههمچنین...نه در جریان نیست...توى هاااااشمیه یه قرار مى زارم توجیه اش مى كنم
شنبه 13 اردیبهشت 1393 11:03 ق.ظ
خیلی ممنون از اطلاعاتی که دادید..
اما من متوجه نشدم، سیگما یک متد است با آن 8 بندی که در ابتدا گفته شد،و تا درجه ی 6 دارد که بالاترین درجه است؟؟همین بود منظور یا اشتباه برداشت کردم؟
علی ولی زادهخواهش مى كنم...
بله...درست متوجه شدید...شش سیگما تلفیقی از مدیریت كیفیت و مهندسى سیستم ها بر اساس همون ٦ اصلى كه در مطلب ذكر شده است، مى باشد كه از یك تا شش درجه بندى مى شود...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :